top of page
lab_pic.jpg

LABORATORUL LEIMC

Laboratorul de Etalonări, Încercări Mecanice È™i Climatice

SERVICII - ÎNCERCÄ‚RI

A. Încercări pentru determinarea caracteristicii de elasticitate ale elementelor deformabile controlat

Documente de referință:

  • NTF 67-001:2006 – Vehicule de cale ferată. PrescripÈ›ii tehnice pentru revizia È™i repararea planificată a locomotivei diesel-electrice de 2.100 CP;

  • NTF 67-003:2008 – Vehicule de cale ferată. Locomotive electrice de 5.100 kW È™i 3.400 kW. PrescripÈ›ii tehnice pentru revizii È™i reparaÈ›ii planificate;

  • NTF 82-002:2004 – Vehicule de cale ferată. Aparate de ciocnire, de tracÈ›iune È™i de legare. PrescripÈ›ii tehnice de reparaÈ›ie;

  • OMT 410:1999, privind autorizarea laboratoarelor de incercari si testarea È™tandurilor si dispozitivelor speciale, destinate verificarii si incercarii produselor feroviare utilizate in activitatile de construire, modernizare, exploatare, intretinere si reparare a infrastructurii feroviare si a materialului rulant, specifice transportului feroviar si cu metroul;

  • SR EN ISO/CEI 17025:2018 – CerinÈ›e generale pentru competenÈ›a laboratoarelor de încercări È™i etalonări;

  • EA-4/02 M: 2013 – Evaluation of the Uncertainty of Measurement in Calibration.

Încercarea arcurilor elicoidale ale suspensiei secundare pentru locomotivă

1.jpg

Descriere funcțională:

​

Standul este destinat determinării caracteristicii forță-deformare (F-S) a arcurilor elicoidale din componenÈ›a suspensiei secundare a VF. Arcurile pot să fie încercate separat, ca elemente arc exterior/arc interior, sau pot să fie încercate ca ansamblu arc exterior È™i arc interior.

​

Standul este constituit dintr-o platformă din tablă cu grosimea de 25mm È™i dimensiuni de 700 x 800 mm, pe care se montează arcurile elicoidale. Arcurile sunt centrate inferior È™i superior prin elemente circulare de centrare, identice cu cele de la locomotivă. La partea superioară este prevăzut un taler cu È™ase perechi de lagăre circulare cu bile care alunecă pe È™ase tiranÈ›i cu diametrul de 40mm din oÈ›el arc de înaltă calitate. Deasupra talerului se  montează o doză circulară de 200kN, clasă 0.5.

​

ForÈ›a de apăsare este realizată prin intermediul unui cilindru hidraulic de înaltă precizie, Enerpac, tip RC1510, cu următoarele caracteristici: cursa maximă 254 mm, forÈ›a maximă 150 kN, presiunea maximă 700 bar, suprafaÈ›a efectivă a cilindrului 20.3 cm2.

​

Presiunea hidraulică este realizată de o pompă de înaltă presiune cu ulei la 700bar, care permite setarea în trepte de presiune cu o eroare de 5bar. În regim automat de funcÈ›ionare pompa menÈ›ine automat presiunea impusă în intervalul a două limite impuse, superioară È™i inferioară.

​

Pentru determinarea caracteristicii F-S, domeniul nominal de forță al arcurilor elicoidale este împărÈ›it în 5 subdomenii, rezultând 5 trepte de forță de încercare, în intervalul 0…Fn.

​

La începutul ciclurilor de încărcare propriu-zise se măsoară lungimea iniÈ›ială a arcului folosind un È™ubler verificat metrologic.

​

Încercarea propriu-zisă constă din aplicarea a trei secvenÈ›e de câte 5 trepte de forță: 0; 1/5Fn; 2/5Fn; 3/5Fn; 4/5Fn; Fn; 0. Pe fiecare treaptă de forță, sarcina este menÈ›inută constant pe o durată de cca. 20s. Pentru fiecare ciclu de încărcare-descărcare se înregistrează forÈ›a de apăsare È™i deformarea arcului. Din reprezentarea în coordonate F-S, se determină constanta elastică, k a arcurilor, aceasta servind la împerecherea aceatora, în vederea obÈ›inerii unei distribuÈ›ii cât mai uniforme a sarcinii pe rama de boghiu È™i pe carcasa locomotivei.

Încercarea metalasticelor suspensiei primare

2.jpg

Descriere funcțională:

​

Standul este destinat determinării caracteristicii forță-deformare (F-S), pe direcția verticală, pentru metalasticele din componența suspensiei primare a VF, cu trei și cu cinci pachete de cauciuc.

​

Standul este constituit dintr-un cadru în formă de U în care este prins metalasticul în condiÈ›ii asemănătoare prinderii pe boghiu. Partea culisantă a metalasticului, care în montajul original este prinsă de lagărul osiei, este fixată de un cărucior culisant vertical care se poate deplasa fără frecare pe două È™ine de ghidare.

​

ForÈ›a de apăsare este realizată prin intermediul unui cilindru hidraulic de înaltă precizie, Enerpac, tip RC1510, cu următoarele caracteristici: cursa maximă 254 mm, forÈ›a maximă 150 kN, presiunea maximă 700 bar, suprafaÈ›a efectivă a cilindrului 20.3 cm2.

​

Între cărucior È™i pistonul cilindrului este intercalat un traductor de forță, HBM – S9M-50kN.

​

Cursa verticală a metalasticelor este măsurată cu un traductor liniar de cursă, HBM, tip W200.

​

Pentru determinarea caracteristicii forță-deformare, domeniul nominal de forță este împărÈ›it în 5 subdomenii, în intervalul 0…Fn, rezultând 5 forÈ›e de încercare.

​

Încercarea propriu-zisă constă din aplicarea a trei secvenÈ›e de câte 5 trepte de forță: 0; 1/5Fn; 2/5Fn; 3/5Fn; 4/5Fn; Fn; 0.

Pe fiecare treaptă de forță, sarcina este menÈ›inută constant pe o durată de 10s. Pentru fiecare ciclu de încărcare se înregistrează forÈ›a de apăsare È™i cursa.

​

Din reprezentarea în coordonate forță–deformare, se determină constanta elastică, k, a metalasticelor, aceasta servind la înperecherea aceatora, în vederea obÈ›inerii unei distribuÈ›ii cât mai uniforme a sarcinii pe rama de boghiu.

Încercarea amortizorului aparatului de legare al vehiculelor feroviare

Descriere funcțională:

​

Standul este destinat determinării caracteristicilor F-S sau F-V (forță de amortizare-cursă sau forță de amortizare-viteză) ale amortizoarelor hidraulice È™i cu fricÈ›iune, în particular a acelora care echipează vehiculele feroviare, incluzând locomotive È™i rame electrice.

 

Îcercarea amortizoarelor se face în poziÈ›ia orizontală.

​

Standul de încercări este constituit dintr-un modul de acÈ›ionare, echipat cu un motor electric tip ME160-L4-B5-15KW/1500RPM care acÈ›ionează un reductor mecanic tip A602-UH60-7.9-P160, obÈ›inându-se la ieÈ™ire o turaÈ›ie nominală de 3.16 Hz. MiÈ™carea de rotaÈ›ie se transmite unui volant care acÈ›ionează o bielă al cărui capăt liber efectuează o miÈ™care de translaÈ›ie impusă printr-un sistem de ghidaje liniare constituit din È™ine de culisare tip TKD35-G3-HJ600mm È™i cărucioare liniare tip KWE35-G3-V1.

 

Cursa liniară este obÈ›inută din miÈ™carea de rotaÈ›ie a volantului, pe principiul mecanismului bielă-manivelă, braÈ›ul manivelei fiind reglabil, în domeniul 0÷200mm.

​

3.jpg

​

ForÈ›ele mari care intervin la acest gen de încercări necesită utilizarea unui traductor de forță de 1MN, care este foarte scump È™i foarte greu de manevrat. Acesta este motivul pentru care la acest tip de încercări măsurarea forÈ›elor de tracÈ›iuni sau de compresiune se face prin metode indirecte.

​

Deformarea elementelor elastice este măsurată cu traductor liniar de cursă, HBM, tip W200.

​

Pentru determinarea caracteristicii forță-deformare, domeniul nominal de forță al elementului deformabil este împărÈ›it în 5 subdomenii, rezultând 5 trepte de forÈ›e de încercare, în intervalul 0…Fn.

​

Încercarea propriu-zisă constă din aplicarea a trei secvenÈ›e de câte cinci trepte de forță: 0; 1/5Fn; 2/5Fn; 3/5Fn; 4/5Fn; Fn; 0. Pe fiecare treaptă de forță, sarcina este menÈ›inută constant pe o durată de cca. 20s. Pentru fiecare ciclu de încărcare se înregistrează forÈ›a È™i cursa. Din reprezentarea grafică forță–deformare, se determină constanta elastică, k, a elementului elastic (dacă este cazul).

Încercarea tampoanelor pentru locomotivă

Descriere funcțională:

​

Standul este destinat determinării caracteristicii forță-deformare a elementelor deformabile controlat din componența vehiculelor feroviare (tampoane, amortizorul aparatului de legare, aparatul de legare). Standul este constituit dintr-o platformă din tablă cu grosimea de 50mm și dimensiuni de 900 x 600 mm, prevăzută cu două brațe laterale din I500 cu lungimea de 1650mm.

 

Printre cele două laturi I500 culisează o placă din tablă cu grosimea de 50mm È™i dimensiuni de 610 x 460 mm pe care este montat un cilindru hidraulic de înaltă precizie, cu piston găurit, Enerpac, tip RCH606, cu următoarele caracteristici: cursa maximă 156 mm, forÈ›a maximă 576 kN, presiunea maximă 700 bar, suprafaÈ›a efectivă a cilindrului 82.3 cm2. Deplasarea cilindrului se face cu un increment de 10cm.

​

Pistonul cu gaură centrală permite utilizarea aceluiaÈ™i cilindru atât pentru forÈ›e de întindere cât È™i pentru forÈ›e de comprimare. Elementul de încercat se aÈ™ează în partea inferioară a cilindrului.

Tampon-e1666945536327.jpg

​

ForÈ›ele mari care intervin la acest gen de încercări necesită utilizarea unui traductor de forță de 1MN, care este foarte scump È™i foarte greu de manevrat. Acesta este motivul pentru care la acest tip de încercări măsurarea forÈ›elor de tracÈ›iuni sau de compresiune se face prin metode indirecte, măsurând presiunea din camera cilindrului È™i utilizând relaÈ›ia de calcul.

​

La utilizarea metodei indirecte, prin măsurarea presiunii, trebuiesc luate măsuri de precauÈ›ie privind timpul de ajungere la echilibru dinamic între presiune, volum È™i temperatură, cele trei mărimi fiind în interdependență. Trebuie aÈ™teptat un timp de cel puÈ›in 20s pe o treaptă de forță de încărcare.

​

Deformarea elementelor elastice este măsurată cu traductor liniar de cursă, HBM, tip W200.

​

Pentru determinarea caracteristicii forță-deformare, domeniul nominal de forță al elementului deformabil este împărÈ›it în 5 subdomenii, rezultând 5 trepte de forÈ›e de încercare, în intervalul 0…Fn.

​

Încercarea propriu-zisă constă din aplicarea a trei secvenÈ›e de câte cinci trepte de forță: 0; 1/5Fn; 2/5Fn; 3/5Fn; 4/5Fn; Fn; 0. Pe fiecare treaptă de forță, sarcina este menÈ›inută constant pe o durată de cca. 20s. Pentru fiecare ciclu de încărcare se înregistrează forÈ›a È™i cursa. Din reprezentarea grafică forță–deformare, se determină constanta elastică, k, a elementului elastic (dacă este cazul).

bottom of page